søndag 2. august 2020

Planen var å bestige Geitenakken!

Planen var å bestige Geitenakken (987 m.o.h.) i Stølsheimen, men "uheldige omstendigheter" førte meg til en fjelltopp like ved.  Årsaker: 1) En "fjellmann" guidet meg inn i feil dal, 2) GPS-kartet falt ut, 3) backup-kartet var for grovt, 4) mobilen ble "svart", 5) "feil" varde oppgitt, 6) en del veldig kuperte partier, 7) solide gnagsår, 8) mangelfull T-merking og 9) stavbruk for første gang i mitt liv!


Men været var supert og jeg hadde det godt og varmt i min nye sovepose gjennom hele natten.

Jeg trodde jeg ville bruke 3 timer opp og 2 timer ned igjen, men endte opp med 5 timer opp og 3 timer ned igjen. Jeg gikk totalt 17 km i stedet for normaldistansen på 14 km. Og sekken på 14 kg føltes litt tung, særlig mot slutten av turen. Men ellers var naturen her oppe i fjellheimen både vakker, storslått og mektig. Riktignok er terrenget, som nevnt, kupert, bakkete og til dels ulendt mange steder. Start (med god middag) og mål i glade Stordalen Fjellstove.

Ingen kommentarer: