søndag 30. september 2018

Stoltzen for fjerde gang

Været var bra bra på fredagen, da jeg stilte til start, mens lørdagen var full av blæst og regn! Men stemningen var på topp begge dagene og arrangementet var som vanlig imponerende godt.

Dette var mitt fjerde Stoltzenløp og min tredje beste tid (18.34). Det holdt til en 14. plass av 34 deltakere i min aldersgruppe og til en 3.766. plass blant totalantallet, som var på 4.906 personer denne gangen.

Min personlige heiagjeng bestod av Lise og Sissel, som slet seg opp Skredderdalen for å ta del i innkomstmiljøet på toppen av Stoltzekleiven.

Fra startområdet
Min private heiagjeng
Helskinnet i mål denne gangen også

 

fredag 21. september 2018

Lise og Stein tar idrettsmerket

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ettersom ingen klubber i distriktet arrangerer idrettsmerkeprøver lenger, tok Lise og Stein prøvene selv i år, ut fra NIF's kriterier, som sier: "Merketakingen må gjennomføres av minst to personer som kontrollerer hverandre i henhold til reglementet".

Dette var Lise's første prøve og Stein's sjuende. (Bronsemerket er 1. til 4. gang, sølvmerket er er 5. til 8. gang, gullmerket er 9. til 14. gang, mens Stein's forjettede mål er Idrettsmerkestatuetten ved 15. gang!

Begge klarte vi merkekravet for 60m, 3000m, kule og hopp med hhv Lise: 12,2 (12,5), 18,36 (21,00), 5,50 (5,40) 1,65 (1,65). Stein: 11,8 (13,5), 18,14 (20,00), 7,30 (7,00), 2,10 (1,80). Kravene i parentes.

Dette var moro, så til neste år vil vi gjerne ha med oss flere.....

Kulestøteren Lise
-Ble det langt nok?



tirsdag 4. september 2018

Fjord Viking 2018


Så ble jeg "Fjord Viking" igjen. (Forrige gang var i 2016). Været var supert og kropp og bein fungerte som de skulle. Fredagen startet med "Xtremløype" (11 km i terrenget) der jeg ble nr. 156 av 168 fullførte, med tiden 1.39.38. Lørdagen var det "Knarvikmila" (10 km) der jeg ble nr. 481 av 556 fullførte, med tiden 1.04.28. Søndagen ble avsluttet med "Fjord Halvmaraton" (21 km) der jeg ble nr. 260 av 292 fullførte, med tiden 2.25.43.

Av de 75 tøffingene som gjennomførte alle tre løp på tre dager, og fikk tittelen "Fjord Viking", ble jeg nr. 70.

Jeg er derfor superfornøyd som (eldste) "Fjord Viking" deltaker. En herlig helg det ble.




torsdag 30. august 2018

Bergen Skogsmaraton 2018


Maratonkarusellens skogsmaraton 2018 har fått justert løypen, som er enklere å forholde seg til. To runder er akkurat en halvmaraton, fire runder er en helmaraton, mens 10 km-deltakerne løper nesten èn runde. Var litt spent på formen, men det gikk veldig bra. Slo to av mine "rivaler" på halvmaraton og kom inn på tiden 2.32.19, som holdt til 130. plass av de 142 som fullførte. Totalt deltok 245 personer fordelt på de tre distansene.

Skogsmaratonløypen i Hordvikskogen  er en veldig fin og idyllisk grusvei, men den er relativt tøff ettersom det er veldig mye opp og ned, som tapper en for krefter.


Gunnlaug Tvilde (klasse 45-49) og "rival" Jan Lillemoen (klasse 75-79), kom inn på hhv 2.38.00 og 2.35.54.

lørdag 18. august 2018

Første Bergen City Milen


Stein passerer mål. Foto: Arrangøren

I dag, 18/8-18, ble verdens første "Fjordkraft Bergen City Milen" arrangert. Til tross for noen kraftige regnbyger nå og da, var dette et vellykket arrangement på alle måter. Start og mål var på Vågsalmenningen og løypen gikk bl. a. forbi Jernbanestasjonen, rundt Store Lungegårdsvann, vendte ved Puddefjordsbroen og krysset litt av Nygårdsparken. Tiden min på 1.01.42, er jeg veldig godt fornøyd med. Det holdt til en 484. plass blant de 554 som fullførte.

Oppvarming. Foto: Stein Viken


mandag 30. juli 2018

Lang tur til Hårteigen

Hårteigen er synlig fra nesten hele Vestvidda.

Endelig Hårteigen (1.690 m.o.h)! Har drømt om å bestige denne ikoniske toppen på Hardangervidda i nesten 50 år! Tidligere var den lite tilgjengelig, men nå er det lagt ut både tau og wire for spreke turgåere. Det er imidlertid en lang tur dit. Jeg gikk fra Hjølmo overfor Øvre Eidjord og brukte 10 timer frem og 13 timer tilbake igjen. Grunnen til den lange returen skyldtes utmattelse, dårlige bein, gnagsår og selvforskyldt ujevnt mat/drikke-inntak. But I did it! Og ikke nok med det, jeg til og med overnattet på toppen! Avkryssing på Bucket-listen igjen! Fin MC-tur Hjelmås-Hjølmo-Hjelmås.

Lite telt på liten teltplass. Eneste besøkende.Solnedgang.
På toppen av toppen på Hårteigen.

 
Fin løype på berget.
Det er langt igjen til den forjettede toppen.
Nærmer meg.

onsdag 6. juni 2018

Varm tur til Voss

Voss.

162 km Bergen - Voss 2018 ble et værmessig meget varmt sykkelritt. 1825 personer fullførte i sydenvarme, og Aina og Helge slo til og med personlige rekorder! Begge kom inn på 7.33.4, mens Helge sin gamle rekord var på 7.36.2 og Aina sin 7.51.1. Stein brukte 8.35.5, som var ti minutter dårligere enn i fjor. Tove måtte dessverre bryte ved Ålvik, under fem mil fra mål. På Voss ventet både dusj, hvile og en herlig middag på uterestaurant. Vi koste oss veldig!

 

Før start.

 

Fantastisk sykkeltrase langs Granvinvatnet.

God mat og drikke etter rittet.


mandag 28. mai 2018

Nordhordland Rundt i 29 grader

Etter målpassering. Fra v.: Aina, Stein, Helge.

Aina, Helge og Stein fullførte 9 mil lange Nordhordland Rundt 2018 i sydenvarme. Aina brukte 3 timer 34 minutter, Helge 3 timer 40 minutter og Stein 3 timer og 55 minutter. En flott og herlig tur når vi ser bort fra arrangørens rot i forkant av løpet, samt at det nok var en feilvurdering å sende mosjonistene ut en halvtime før eliten. Bare flaks gjorde at ingen ble påkjørt av "elitetogene" når de snisset forbi i stor fart. Kaoset var også stort før start. Datasystemene virket visst ikke som de skulle, mange var ikke blitt registrert og Aina og Helge brukte evigheter på etterpåmeldingen. Mitt startnummer hadde de levert ut til en som ikke var meg, og bare fem minutter før start klarte de å registrere (med penn og papir) og dele ut nye startnumre til meg og alle som "ikke fantes". Men på resultatlisten kom vi aldri, med unntak av meg som stod oppført med tiden til elitesyklisten som hadde fått mitt nummer. Jaja, det var nå en fantastisk dag, folk var glade, solen skinte, naturen var storslått og langs løypen heiet folk. Det er herlig å sykle når været er bra og veiene er tørre.




mandag 21. mai 2018

Åsaneløpet i sommervarme

Åsaneløpet ble arrangert for 31. gang. Solen skinte fra en skyfri himmel. Over 20 grader. På halvmaraton stilte 112 personer. 6 fullførte ikke og 6 kom i mål etter meg. Tiden min ble passelige 2.26.08. Fikk problemer med venstre hofte allerede etter 5 km. Ved 9 km bestemte jeg meg for å bryte ved rundingsmerket, men innen da begynte hoften å bli litt bedre. Ved 15 km ble den derimot verre igjen og ved 18 km måtte jeg gå i lange perioder av gangen. Men i mål jeg kom. Hurra.

lørdag 5. mai 2018

Første Sunnhordland Marathon

Foto: Stein

Sunnhordlands aller første maraton/halvmaraton fant sted 5. mai 2018 i/ved Leirvik på Stord. Over 600 personer deltok i de fire øvelsene; maraton, halvmaraton, 10 km og barneløp. Jeg løp halvmaratondistansen sammen med 238 andre og kom i mål som nr. 227 på tiden 2.32.46. Det var min 75. halvmaraton og blant de dårligste. Men løypen var ganske så tung. Mange bakker og mye grusvei. Grusunderlag er egentlig bra, men det tapper litt krefter særlig i opp- og ned bakkene. Derimot var løypen "breathtaking" der den snodde seg mellom vann og skog og bl. a. passerte en gård med løse høns og stolte lamaer. Arrangørene gjorde også en kjempebra jobb på alle måter og stemningen var på topp blant blide tilskuere med inspirerende heiarop. Dette er ett av de kjekkeste halvmaraton jeg har deltatt i. Og MC-turen til/fra Leirvik ble en opplevelse i seg selv. Kommer garantert igjen neste år!

Foto: Sunnhordland.no facebook

lørdag 28. april 2018

Bergen City Marathon nr. 7

Foto: Stein

Bergen City Marathon ble arrangert for syvende gang i 2018, og det med ny deltakerrekord. Mer enn 11.000 påmeldte til de fem øvelsene: Maraton 42 km, halvmaraton 21 km, stafett 21 km, 5 km og 2 km (for barn). Været var stort sett bra, med litt sol og noen regndråper av og til, men det var litt kaldt, 6-7 grader. Min halvmaraton begynte veldig bra de første fem kilometerne, ble litt tyngre de neste fem, og ved 15 km møtte jeg (som vanlig) "veggen". Men koste meg hele tiden og kom tross alt inn i brukbar stil på tiden 2.26.58, som er tre og et halvt minutts forbedring fra i fjor. Fin MC-tur til/fra Bergen.

Foto: Stein

søndag 1. april 2018

Ironman 70.3 i Jønkøping

 Da har jeg meldt meg på Ironman 70.3 i Jønkøping 8. juli 2018 og i dag er det 98 dager til start. Det skal svømmes 1.900 m, sykles 90 km og løpes en halvmaraton (21.1 km). Skulle egentlig prøve meg på denne galskapen i fjor i Haugesund, men akilles/leddbånd-problemene satte en stopper for det. Og i år arrangeres det IKKE Ironman 70.3 i Haugesund, men derimot (umulige) Ironman 140.6 med bl. a. helmaraton til slutt.

 

Jønkøping ligger vakkert til i sørenden av Vattern og er Sveriges 10. største by. Veiavstanden mellom Bergen og Jønkøping er 890 km og beregnet kjøretid er cirka 12 timer.

Jeg har intensivert treningen littegrann og har et håp om å klare denne, for meg, ultimate styrkeprøven og bucket-liste-punkt.

Men akk. Ble ikke noe av pga skader.

torsdag 22. mars 2018

Smørefrie ski kanskje likevel

Kjempefine skiforhold i Hopsdal i dag, torsdag 22. mars. Etter to passelig vellykkede turer med smøreski (fordi jeg liker smøreski best) valgte jeg smørefrie i dag. Og, hm, det var egentlig veldig greit! Jeg slapp å smøre, fløy opp alle bakker og hadde god kontroll i løypen. Ulempen var selvsagt at glidekoeffisienten var kraftig redusert. Men ok, balansen min er også redusert (med alderen) så risikoen for å falle er dermed også redusert. I går svømte jeg i AdO arena i en time - idag langrenn i en time. Topp!

onsdag 14. mars 2018

Norges vestligste punkt

Vi hadde oss en imponerende tur til Vardetangen, Norges vestligste fastlandspunkt. Været var strålende og den nye, fine grusstien var anlagt idyllisk i terrenget og lett å forsere. Dessuten var naturen, kysten og havet mer storslagent enn vi kunne forestilt oss. Det anbefales å starte turen fra nordøst ved molokaien i Nordre Fonnesvågen, for så å ta rundturen via vakre Årvika badeplass, Vardetangen, Torvneset og Purkebolsvatnet. Turen er på cika fem km og kan gjøres unna på en og en halv time eller mindre. We will be back!


 

fredag 9. mars 2018

Langrenn er fortsatt gøy


Jeg kjenner flere og flere 70-åringer som legger skiene på hyllen for godt. Det er jo forståelig ettersom bl. a. ubalansen og bruddfaren er økende i høy alder. Selv har jeg også, av og til, vurdert å "legge opp" skigåingen med alle dets farer, kav og styr! 😀

 

Men etter siste knalltur i maksvær, og velpreparerte løyper i Hopsdalen, er jeg igjen tilbake på "rett spor", og kommer nok fortsatt til å legge enkelte treningsturer i langrennsløypene (når været tillater). Og jeg trives best på ski som må smøres, selv om mine smørefrie også har sine fordeler av og til. Så altså, herved: LANGRENN ER FORTSATT GØY! 😀