søndag 27. november 2016

Roing i Oselvar er sunt

All roing og padling er sunt og godt både på sjø og vann. Jeg har prøvd både kajakker og kanoer i alle størrelser og fasonger, samt de aller fleste typer robåter som for eksempel trim- og racerscullere, finske og svenske plastrobåter, nordlandsbåter, kystnorges færinger, elvebåter, lettbåter og en innovativ engelsk rotrimaran med høyt fartspotensiale. Gode båter for sitt bruk og farvann, men min favorittrobåt har alltid vært Oselvaren, Norges nasjonalbåt.

Og endelig kom boka om Oselvaren! Jeg forhåndsbestilte denne boka (som én av de første hundre) i 2005, da den var påbegynt av Kjell Magnus Økland. Men først nå i oktober ble den utgitt. Og i går, 26. november 2016, fikk jeg den til og med levert på døren av Kjell Totland, som er medlem av Oselvarklubbens bokkomite. Over en kopp kaffe og hjemmebakt sjololadekake av Sissel, fikk vi oss en kjempefin prat om både oselvarens historie, det herlige båtlivet og om noen av nyere tids oselvarbåtbyggere, som jeg selv har truffet noen ganger. Kjell Totland (70) har vært (og er) en ivrig ildsjel for Oselvarseiling siden 1960-tallet.

Boka er et prakteksemplar av en bok. Den veier nesten tre kg og er på 550 sider. Gleder meg til å lese den den.

Ingen kommentarer: