fredag 22. mars 2019

100 days to Ironman



Today it is 100 days to "Great-grandpa goes Iron", the Haugesund Ironman 70.3, 1.900 m swim, 90 km bicycle and 21.1 km (half marathon) running. I am beginning to sweat already. My first Ironman ever, and I am 72. Will I make it? Will I survive? I know I can do the swim, bike and run distances separately (with days of recovery in between), but do it subsequently within 8,5 hours...? Well, if Daphne Belt from UK, at age 80 (she will participate in this event) can do it, so can I .... or...? 

tirsdag 19. mars 2019

I fotsporene til Henry VIII

"Hampton Court Palace Half Marathon" i London er en vakker løpetur langs Themsens bredder og gjennom Henry VIII's berømte og historiske hager. Cirka 3.500 løpeglade deltok, og selv om jeg gjorde min nest dårligste maraton hittil, kom cirka 500 av dem etter meg i mål. Blant de 11 deltakerne over 70, ble jeg nr. 8. Første 5 km gikk veldig bra. Men allerede etter 10 km var jeg ganske så kjørt. Og det ble stort sett verre og verre. Måtte gå en del og drømmen om å komme under 2.20 forsvant fort. Klarte å karre meg inn på 2.36.20. Det er noe med formen som ikke stemmer helt for tiden. Hm. Men det var en fin opplevelse i vakkert vær og glade mennesker.



onsdag 6. mars 2019

1.900 m på 57.46

Foto: AdO

NY PERS på 1.900 meter svømming! Lover bra for Ironman 70.3 (half ironman) i Haugesund i slutten av juni. Cut off - tiden på distansen er nemlig på 1 time og 10 minutter. Med min nye rekord på 57.46 ville jeg jo hatt "hav av tid" til skiftesonen og overgang til sykkel. Dessuten svømmer jeg litt fortere med våtdrakt. Og jeg holder meg til brystsvømming, der teknikken min er meget god, og prøver ikke mer på crawl, der teknikken min er meget elendig!

søndag 3. mars 2019

Sunday Morning Run

 

Er vanligvis ikke så veldig begeistret for å løpe langs smale, fortauløse bygdeveier med biltrafikk, selv om omgivelsene kan være både vakre og inspirerende. Men søndag morgen er et unntak. Da er det nesten ingen biler, og de få som måtte passerer kjører rolig og viser hensyn. I dag møtte jeg for eksempel kun to biler, to gåere og en syklist på min 10 km lange joggetur langs gamle E39. Og så slapp jeg akkurat så vidt unna regnbygene som begynte i 11-tiden. En herlig "Sunday Morning Run" med andre ord! Og nå er det Ski-VM på TV!

lørdag 2. mars 2019

"GreatGrandpa goes Iron"

120 days to go! Jeg skal delta i Ironman 70.3, som er betegnelsen til Half Ironman i Haugesund. Svømming 1.900 m, sykling 90 km og løping 21,1 km (halvmaraton). Har aldri deltatt i en så lang triatlon. Bildet er fra London i 2016, der jeg deltok i halve distansen med 45 km sykling og 10 km løping.

søndag 24. februar 2019

Med MC til Løvstien Parkrun


 Å kjøre MC til trening og konkurranser er topp og benyttes hver gang været tillater. Årets første MC-tur (til Løvstien Parkrun) ble gjennomført på lørdag. Det ble en herlig tur i finværet. Løvstien Parkrun er også herlige greier, arrangert ukentlig av frivillige entusiaster. Løypen går langs deler av Løvstien med utsikt over Bergen hele veien! Løpet er gratis og kan anbefales på det varmeste! www.parkrun.no/lovstien/


fredag 22. februar 2019

Morgenstund har gull i munn

Morgenstund har gull i munn ...og Brekkeløypen hadde jeg helt for meg selv! Joggetur kl 0830 på en hverdag er ikke hverdagskost for meg, men etter denne fine morgenturen må jeg se litt nærmere på den saken! Riktignok føltes det littegrann ensomt, innimellom, å være eneste jordboer i Brekkeløypen denne morgenen, runde etter runde, men kjekt det var også!

lørdag 16. februar 2019

En tung halvmaraton

Halvmaraton start. Foto: Stein Viken

Det var fine forhold under årets andre halvmaraton i Maratonkarusellen. Men influensaen for noen uker siden sitter fortsatt i, for dette ble den tyngste halvmaratonen jeg kan minnes. Men ok, hadde mål om fullføre på cirka to og en halv time, og kom inn på 2.32.43, som holdt til en 136. plass av 147 halvmaratonløpere.

Foto: Maratonkarusellen

mandag 11. februar 2019

140 dager til Ironman i Haugesund

140 dager til Ironman i Haugesund. Jeg skal delta i Ironman 70.3, som er betegnelsen til Half Ironman. Svømming 1.900 m, sykling 90 km og løping 21,1 km (halvmaraton).

Klarer jeg denne utfordringen blir det største bragden siden min første maraton for åtte år siden.

Etter en tøff influensaperiode er jeg nå endelig igang med forberedelsene.

søndag 10. februar 2019

Oldest in Winterrun Bergen

273 personer deltok i Winterrun Bergen. Blant de 175 som løp 10 km ble jeg nr. 160 på tiden 1.10.46. Fordelen med å være eldste deltaker er at jeg vant min klasse, 70-79 år! Det var tredje gang Winterrun ble arrangert i Bergen. Løypen er relativt hard over Høyden og gjennom Nygårdsparken to ganger (10 km), men alle løypevaktene (og de var mange) både heiet og skrøt høylydt til alle deltakerne.

Det er noe eget med det det å løpe i Bergen i skumringen med start og mål på selveste Festplassen. Stemningen var høy og alle koste seg.

Det var riktignok skuffende at det ikke var drikkestasjon(er) underveis for 10 km løperne, at medaljen var en refleksbrikke og at startkontingenten, value for money, var under pari. Jeg hadde meldt meg på mange måneder i forveien og betalte "bare" 350 kroner for deltakelsen. Denne steg imidlertid jevnt til 600 kroner hvis du meldte deg på under ti dager før start! Det er mye for et slikt løp.

I mål vanket det energidrikk (som smakte uvanlig godt) og energibarer. Og som vanlig under slike stemningsfulle løp, så er man "high" resten av kvelden!

tirsdag 5. februar 2019

"Skiers high" i Hopsdal

Som jogger opplever jeg av og til den såkalte "Runner's High", denne euforiske tilstanden av velbehag og lykke når alt stemmer og du "svever" bortover veien. I dag opplevde jeg samme tilstand på ski! Det varer ikke så lenge, kanskje bare i 10-20 minutter, men treningsøkten totalt sett fører til at du er "high" resten av kvelden.

Forholdene i Hopsdal i dag var perfekte. Velpreparerte løyper, sol, stille, god plass, -2 grader, riktig kledd og, ikke minst, nye, gode ski med feller. Riktignok er mine nye felleski av den billige sorten hvor fellen gir litt for lite grep, men sammen med blå swix foran og bak fellen, ble dette til de beste skiene jeg noen gang har eid!

torsdag 31. januar 2019

80-åring til Ironman

Foto: Ironmanhaugesund
Haugesund Avis har en inspirerende artikkel om Daphne Belt (79) som skal delta i Ironman 70.3 (Half Ironman) i Haugesund til sommeren. Link til artikkelen er:

https://www.h-avis.no/betraktning/kommentar/meninger/dette-er-daphne-den-raeste-dama-som-besoker-haugesund-i-sommer/o/5-62-748212

Utdrag: "Daphne bor i Sussex i England. Hun fyller 80 år på forsommeren i år. Seks uker senere stiller hun i våtdrakt i Vangen, klar for Ironman 70.3. Hva kan du få til, om ei dame på 80 kan dette?"

"Å bli 50 var et stygt sjokk, sier Daphne. Hun var tyngre enn hun likte, og sammen med mannen begynte de på et treningssenter. De la om kostholdet og trente jevnlig. Etter seks måneder ble de med på et løp med 800 m svømming og ti km løping (swin-run). Deretter ble det triathlon, som de så har holdt på med siden.
Privat foto
Daphne Belt har gjennomført 18 fulldistanse Ironman (3.800 m svømming, 180 km sykkel og 42 km løping). Hun har ikke tall på antall halve Ironman (Ironman 70.3) som hun har deltatt i, men er enig med seg selv om at halv Ironman er "langt nok!"




Har meldt meg på
Jeg har nå meldt meg på Ironman 70.3, og er allerede begynt å gruglede meg. Å svømme 1.900 m på timen klarer jeg, å sykle 90 km på fire timer klarer jeg og løpe 21 km på to og en halv time klarer jeg også ...hver for seg! Men å gjøre dette samme dag og innenfor åtte og en halv time, som er makstiden.....? Hm... det kan gå ...kanskje! Jeg tar i hvert fall "utfordringen" til redaktør og artikkelforfatter, Einar Tho, i Hugesund Avis, som spør: "Kan hun, kan du?"

Noen flere gale gamlinger der ute som blir med til Haugesund i slutten av juni?

søndag 30. desember 2018

Parkrun er kommet til Bergen

Park Run kom til Bergen i oktober i år! Dette 5 km løpet, som er for alle, arrangeres hver lørdag kl 0930 i Løvstien. Og det er helt gratis. Registreringen foregår via din egen PC/mobil der du printer ut en "barcode" (med strek-kode) som fremvises ved start. Dette gjøres kun en gang. Resultatene, som inkluderer din og andres tid/plassering, samt PB, antall løp, "age grade" m.m. finnes også. Imponerende greier og veldig inspirerende. Se mer på http://www.parkrun.no/lovstien. Alle bilder er fra Løvstien Parkrun arrangørene.

Park Run, som startet i England i 2008, er blitt veldig populært og arrangeres nå i over 20 land og 5 kontinent. Deltakerantallet har passert fem millioner og alt drives på frivillig basis. Løvstien er et glimrende valg for Bergen, selv om den er litt tøff med noen bakker her og der. Men dette oppveies helt av den gode opplevelsen, det gode miljøet og den fantastiske utsikten over verdens vakreste by!





Paul Sinton-Hewitt startet "Bushy Parkrun" i London i 2004, som ganske raskt bredte seg til rundt om i England som "UK Time Trials". I 2008 ble navnet "Parkrun" tatt i bruk og året etter spredte løpet seg til andre land, med Danmark som første ikke engelske land. I 2017 kom Parkrun til Norge (Oslo), mens det altså i oktober i år kom til Bergen. Stavanger og Trondheim er også med på Parkrun-kartet.

mandag 10. desember 2018

Maratonkarusellens årsavslutning

Foto: Sissel Kristine Stene Viken

Lørdag 9. desember var det samling i gymsalen på Fana Stadion for innbudte til Maratonkarusellens årsavslutningsmarkering. Foruten kake, brus og underholdning var det premieutdeling for de som hadde fullført "5 på Bergens jord" (minst fem halve eller hele maraton i 2018) samt utdeling av jernmannstatuetten. På bildet de fremmøtte halvmaratonutøverne. (Stein i lysegrått bakerste rekke). I alt var det 50 halvmaratonløpere som gjennomførte "5 på Bergens jord" i år.

lørdag 1. desember 2018

Halvmaraton nr. 80

Foto: Stein

Årets siste halvmaraton fant sted i dag, 1. desember 2018, i Fana. Dette var min 80. halvmaraton. Tiden ble passelig pga etterdønninger etter en forkjølelse samt lite trening de to siste ukene. 2.28.57 holdt imidlertid til en 156. plass blant 162 startende. Et greit løp med stort sett oppholdsvær, seks varmegrader og god stemning både før, under og etter løpet. Som vanlig vanket det vafler og saft ved ankomst.